Sinds maart 2023 is RBoek (RKassa) officieel software partner voor het boekhoudpakket Snelstart. Zoals onze partner Snelstart het omschrijft: Snel, foutloos, automatisch, flexibel en goedkoop.
Neem met onze afdeling verkoop contact op en we komen er samen uit. info@rboek.nl of bel met 06-20791592.
Koppelen met SnelStart via de API
Via de API kun je je online administratie koppelen met andere software. In dit artikel lees je hierover meer informatie.
Via de API kan er worden gekoppeld met een online administratie van SnelStart. Wij maken deze koppeling niet zelf. Wij zetten alleen de poort open zodat er met SnelStart gekoppeld kan worden. Voor informatie over het maken van een koppeling en de mogelijkheden verwijzen we je naar de betreffende software partner. In dit artikel geven we informatie over de verschillende manieren van koppelen.
Let op: Wanneer je herstelpunt of back up terugzet en in deze administratie gaat verder werken dan moet de koppeling opnieuw worden geactiveerd. Bij een nieuwe administratie hoort namelijk een andere unieke koppeling sleutel.
1. Een koppeling instellen via een sleutel
Bij de meeste softwarepartners moet de koppeling worden gemaakt via een koppeling sleutel. Ga naar SnelStart Web en log in met je inloggegevens. Links in het overzicht zie je koppelingen staan. Ga hier naar toe en haal de betreffende koppelingstegel erbij. Dit is de tegel van de softwarepartner waarmee je wilt koppelen. Kies voor koppeling instellen. De sleutel wordt gegenereerd. Kopieer deze sleutel en plak de sleutel in het daarvoor bestemde veld in de applicatie/omgeving van de softwarepartner. Met het opslaan van de sleutel geef je de externe applicatie de mogelijkheid om de online administratie in SnelStart te benaderen. Wanneer het niet mogelijk is om een sleutel te genereren dan kan het zijn dat de koppeling gemaakt moet worden via webhook. Dit is een ander proces. Meer informatie hiervoor lees je bij punt 3
2. Een koppeling instellen via een webhook
Met sommige softwarepartners kan de koppeling niet worden gemaakt via een sleutel, maar gaat dit via webhook. Dit is een ander proces voor het maken van de koppeling. De koppeling met SnelStart moet dan gemaakt worden vanaf de site van de softwarepartner. Voor meer informatie hierover adviseren wij om contact op te nemen met de softwarepartner waarmee je SnelStart wilt koppelen.
3. Zelf een koppeling (laten) maken (ontwikkelaars)
Het is ook mogelijk om te kiezen voor de tegel Maatwerk. Hiermee kan een sleutel worden opgehaald voor maatwerkoplossing. Dit is van toepassing wanneer je een eigen koppeling wilt maken of laten maken en deze koppeling in eigen beheer houdt. De tegel maatwerk kan gebruikt worden met de pakketten inZicht en inControle.
De API informatie en de aanmeldprocedure voor softwareontwikkelaars vind je op www.snelstart.nl/api. Voor vragen over de API kun je een mail sturen naar partner@snelstart.nl.
Voorbeeld code voor het communiceren met onze B2B API is te vinden op GitHub. De voorbeeld code laat zien hoe er verbinding gemaakt kan worden en hoe er met de verschillende REST resources geïnteracteerd kan worden. Deze code is te vinden op: https://github.com/SnelStartSoftware.
De code op GitHub is vrij te gebruiken en volledig open source. Hierbij nodigen we ontwikkelaars uit om deze code niet alleen te gebruiken, maar ook van commentaar te voorzien en zelfs verder uit te breiden.
- Als een maatwerkkoppeling door ons wordt gecertificeerd en goedgekeurd dan zal er éénmalig achteraf een bedrag van €250,- (ex btw) in rekening worden gebracht per afgegeven permanente sleutel.
- Als een productiekoppeling wordt gecertificeerd dan geven wij een permanente productiesleutel af waarbij we €250,- (ex btw) in rekening brengen.
De ontwikkelaar kan een ongelimiteerd aantal klanten op de productiesleutel laten werken.
4. Als accountant een koppeling instellen
Als je het pakket Accountant hebt dan zie je in SnelStart Web bij Koppelingen alle koppelingstegels waarmee een koppeling kan worden gemaakt. Sommige van deze koppelingen kun je met het pakket accountant alleen gebruiken voor je eigen administratie, dat gaat dus echt om de administratie die hoort bij je accountgegevens zoals je bij ons bekend bent (jouw administratiekantoor).
Bepaalde koppelingen kun je dus niet instellen in administraties van klanten waarbij jij wel eigenaar bent in SnelStart, maar wat dus niet jouw eigen administratiekantoor is. Hierop wordt een controle gedaan, en als de koppeling niet gemaakt kan worden verschijnt er een melding.